woensdag 22 januari 2014

Rubens' Sint Pieter Revisited

De techniek van Rubens blijft een punt van interesse en verwondering. Dit is nu de derde keer dat ik deze kop schilder, en iedere keer kan ik de meester wat meer doorgronden.

Dit begon als een demo in de cursus "17e eeuwse schildertechnieken", waar ik het concept monochrome onderschildering illustreerde. Ik heb het dan later thuis afgemaakt.

Deze versie is gemaakt met loodwit, wat een extra plasticiteit aan de verf meegeeft dat je met geen ander middel kan bereiken, voor zover ik weet (en wie ooit in mijn studio is binnengekomen weet dat ik zowat alles geprobeerd heb).

Bijlange na nog niet op het niveau van Pieter Paul die zelfs de poriën in de huid perfect wist te emuleren met kundige verfapplicatie (niet door ze individueel te schilderen!).

Olie op paneel
20x30cm