woensdag 29 januari 2014

Boek: Living Craft editie 4


Tad Spurgeon's vierde editie van "Living Craft" is zonet in hardback verschenen. Het betreft editie vier van het meest complete handboek over olieverfschilderen: kleurgebruik, schildermethodes en -materialen, waaronder pigmenten, olie, hars, vernis, gronderingen, enz...
Spurgeon's filosofische beschouwingen over kunst en het "levende ambacht" maken dit zeer technisch volledige naslagwerk ook pittige lectuur.
Te verkrijgen via Spurgeon's website.

woensdag 22 januari 2014

Rubens' Sint Pieter Revisited

De techniek van Rubens blijft een punt van interesse en verwondering. Dit is nu de derde keer dat ik deze kop schilder, en iedere keer kan ik de meester wat meer doorgronden.

Dit begon als een demo in de cursus "17e eeuwse schildertechnieken", waar ik het concept monochrome onderschildering illustreerde. Ik heb het dan later thuis afgemaakt.

Deze versie is gemaakt met loodwit, wat een extra plasticiteit aan de verf meegeeft dat je met geen ander middel kan bereiken, voor zover ik weet (en wie ooit in mijn studio is binnengekomen weet dat ik zowat alles geprobeerd heb).

Bijlange na nog niet op het niveau van Pieter Paul die zelfs de poriën in de huid perfect wist te emuleren met kundige verfapplicatie (niet door ze individueel te schilderen!).

Olie op paneel
20x30cm

maandag 20 januari 2014

Prijsuitreiking Schilderij van het jaar

Vorige week donderdag (9 januari) mocht ik de prijs voor "schilderij van het jaar" in ontvangst nemen voor mijn werk 'Onnodige Dood'. Organisator Raoul Locht van Ateliermagazine organiseerde de receptie in het Kunstforum Würth in Turnhout, waar de werken van de finalisten nog tot midden april tentoon gesteld worden. 



 

Hier is wat de jury erover te zeggen had:

“Een klassiek religieus thema, ‘de Piëta’, wordt door Wim van Aalst op meesterlijke wijze vertaald naar een dramatische hedendaagse gebeurtenis: de rouwende moeder die haar dode dochter in haar schoot houdt. De eenvoud van de compositie en de tegenstelling in kleur en zwart wit, benadrukken het dramatische gehalte in zijn werk. Tegelijk kun je die afgewogen soberheid interpreteren als een indirecte verwijzing naar het boeddhisme.
De titel van het werk (‘Onnodige dood’) verwijst naar de boeddhistische Falun Gong in China, een vreedzame spirituele groepering die door het regime wordt vervolgd. De aanhangers dragen mededogen en verdraagzaamheid hoog in het vaandel, maar zij worden door de Chinese regering buiten de wet gesteld.
Wim van Aalst slaagt erin om zijn sociaal engagement en zijn voorliefde voor de klassieke schilderkunst tot een prachtig en krachtig geheel samen te laten komen in een aangrijpend mooi en uitgebalanceerd werk waarbij zelfs de barst in de rode muur bol staat van de symboliek.
Een terechte winnaar.”


Raoul Locht, wedstrijdorganisator, en mezelf.

Inleidende speech van dhr. van Etten, CEO van Würth Belux en verantwoordelijke van het Kunstforum. De stichter van Würth heeft een privé-collectie van 16.000 werken die permanent tentoongesteld worden in de verschillende vestigingen van Würth doorheen Europa en de wereld.
De zaal met de finalisten.

Stars of the picture (en auteur): blij dat iedereen nog leeft!

Het was ook heel leuk dat mijn modellen, Pan en Jie, aanwezig konden zijn. Jie, het 'slachtoffer' in mijn schilderij, werkt sinds kort voor NTD Television - een vrij Chinees TV-station (hoofdzetel in NY) dat ongecensureerd nieuws over China brengt. Zij en hun team namen de gelegenheid te baat en maakten er meteen een mooie nieuwsitem van.

Zo'n prijsuitreiking is een beetje hectisch en ik vond het jammer niet met alle finalisten een praatje te hebben kunnen slaan. Maar die kans komt nog wanneer de Nederlandse finalisten erbij worden gehaald (de wedstrijd liep afzonderlijk in België en Nederland) op zaterdag 1 maart. Vanaf 13 uur is er dan een receptie om die te verwelkomen. Een tweede vernissage dus.Wees erbij!

De tentoonstelling loopt nog tot 14 april in het Kunstforum Würth in Turnhout (alle dagen open van 10-17u).