"Een moeder houdt het lichaam van haar dochter vast – eens het instrument
van haar liefde, nu het instrument van haar lijden. Het is een scène
uit het huidige China: het meisje werd gedood door de politiediensten
omdat zij Falun Gong beoefent, een Boeddhistische zelfdiscipline die op
enkele jaren een aanhang van 100 miljoen beoefenaars vergaarde en
verboden werd omdat de Communistische Partij haar ideologische monopolie
bedreigd zag. De massale vervolging die toen van start ging, houdt tot
op heden aan. In haar hand, houdt het meisje een origami bloemetje met
daarop de Chinese karakters voor “waarachtigheid, mededogen,
verdraagzaamheid”, de basisprincipes van Falun Gong."
Het schilderij werd voltooid in een recordtijd van 7 dagen voor de tentoonstelling "Passie in Oirschot" in het museum Kruysenhuis in Oirschot, Nederland van 2013. De foto boven is genomen aan het eind van dag 3, met één dag voor de tekening, een tweede dag voor het gezicht van de moeder, een derde voor het gezicht van de dochter en het zetten van een witte fond voor de kledij.
De dagen erna werden de handen, de kledij, het origami-bloemetje, het kussen en de vloer afgewerkt en als laatste, finishing touch, de symbolische barst in de rode muur.