woensdag 22 januari 2014
Rubens' Sint Pieter Revisited
Dit begon als een demo in de cursus "17e eeuwse schildertechnieken", waar ik het concept monochrome onderschildering illustreerde. Ik heb het dan later thuis afgemaakt.
Deze versie is gemaakt met loodwit, wat een extra plasticiteit aan de verf meegeeft dat je met geen ander middel kan bereiken, voor zover ik weet (en wie ooit in mijn studio is binnengekomen weet dat ik zowat alles geprobeerd heb).
Bijlange na nog niet op het niveau van Pieter Paul die zelfs de poriën in de huid perfect wist te emuleren met kundige verfapplicatie (niet door ze individueel te schilderen!).
Olie op paneel
20x30cm
maandag 20 januari 2014
Prijsuitreiking Schilderij van het jaar
Hier is wat de jury erover te zeggen had:
“Een klassiek religieus thema, ‘de Piëta’, wordt door Wim van Aalst op meesterlijke wijze vertaald naar een dramatische hedendaagse gebeurtenis: de rouwende moeder die haar dode dochter in haar schoot houdt. De eenvoud van de compositie en de tegenstelling in kleur en zwart wit, benadrukken het dramatische gehalte in zijn werk. Tegelijk kun je die afgewogen soberheid interpreteren als een indirecte verwijzing naar het boeddhisme.
Stars of the picture (en auteur): blij dat iedereen nog leeft! |
Het was ook heel leuk dat mijn modellen, Pan en Jie, aanwezig konden zijn. Jie, het 'slachtoffer' in mijn schilderij, werkt sinds kort voor NTD Television - een vrij Chinees TV-station (hoofdzetel in NY) dat ongecensureerd nieuws over China brengt. Zij en hun team namen de gelegenheid te baat en maakten er meteen een mooie nieuwsitem van.
Zo'n prijsuitreiking is een beetje hectisch en ik vond het jammer niet met alle finalisten een praatje te hebben kunnen slaan. Maar die kans komt nog wanneer de Nederlandse finalisten erbij worden gehaald (de wedstrijd liep afzonderlijk in België en Nederland) op zaterdag 1 maart. Vanaf 13 uur is er dan een receptie om die te verwelkomen. Een tweede vernissage dus.Wees erbij!
De tentoonstelling loopt nog tot 14 april in het Kunstforum Würth in Turnhout (alle dagen open van 10-17u).
maandag 16 december 2013
Schilderij van het jaar
"Een moeder houdt het lichaam van haar dochter vast – eens het instrument
van haar liefde, nu het instrument van haar lijden. Het is een scène
uit het huidige China: het meisje werd gedood door de politiediensten
omdat zij Falun Gong beoefent, een Boeddhistische zelfdiscipline die op
enkele jaren een aanhang van 100 miljoen beoefenaars vergaarde en
verboden werd omdat de Communistische Partij haar ideologische monopolie
bedreigd zag. De massale vervolging die toen van start ging, houdt tot
op heden aan. In haar hand, houdt het meisje een origami bloemetje met
daarop de Chinese karakters voor “waarachtigheid, mededogen,
verdraagzaamheid”, de basisprincipes van Falun Gong."
Het schilderij werd voltooid in een recordtijd van 7 dagen voor de tentoonstelling "Passie in Oirschot" in het museum Kruysenhuis in Oirschot, Nederland van 2013. De foto boven is genomen aan het eind van dag 3, met één dag voor de tekening, een tweede dag voor het gezicht van de moeder, een derde voor het gezicht van de dochter en het zetten van een witte fond voor de kledij.
De dagen erna werden de handen, de kledij, het origami-bloemetje, het kussen en de vloer afgewerkt en als laatste, finishing touch, de symbolische barst in de rode muur.
maandag 15 juli 2013
Plein Air in juli
Weide nabij Brakelstraat in Sint Martens Latem |
Weide naast kasteel van Ooidonk |
Brugje in Muinkpark, Gent |
donderdag 14 februari 2013
Een Onnodige Dood
145x110 cm.
Olie op Paneel.
Werk gemaakt voor de "Passie in Oirschot" tentoonstelling in Oirschot, Nederland, die het jaarlijkse Stabat Mater concertweekend aldaar begeleidt dat dit jaar aan zijn15e editie toe is. Het Stabat Mater is een gedicht over Maria die als enige achterblijft bij het kruis na de dood van Christus, het thema van de tentoonstelling is dan ook ouder(s) die een kind verliezen.
Als thema koos ik de vervolging van Falun Gong, een Boeddhistische discipline die in de jaren '90 massaal populair werd - populairder werd dan de Communistische Partij - en daarom verboden werd. De vervolgingscampagne die daarop volgde heeft reeds honderdduizenden slachtoffers gemaakt en duurt tot op heden voort. Het is dé hoofdreden waarom de persvrijheid nog steeds volkomen tegengehouden wordt in China.
In deze scene zien we een moeder wier dochter gedood is door de Chinese politiediensten (die vaak quota opgelegd krijgen om Falun Gong beoefenaars te 'transformeren'). In haar hand houdt de jonge vrouw een origami lotusbloemetje daarop de Chinese karakters voor "waarachtigheid, mededogen en verdraagzaamheid', de basisprincipes van Falun Gong. Achter haar een barst in de rode muur: het regime heeft met deze genocide haar eigen ondergang geïnitieerd.
De tentoonstelling opent op 17 februari om 15u, en loopt tot 1 april.
Open iedere zaterdag en zondag van 13 tot 17u.
Locatie: Kruysenhuismuseum, Moriaan 9a (zijstraat markt), Oirschot, NL.